تغییر رفتار کودک ( تکنیک های تشویق و تنبیه) – بخش نهم

تغییر رفتار کودک ( تکنیک های تشویق و تنبیه) – بخش نهم

تغییر رفتار کودک ( تکنیک های تشویق و تنبیه) – بخش نهم

قبل از اینکه به تکنیک های تشویق و تنبیه برسیم یک جمع بندی کلی از مباحثی که  مطرح شد داشته باشیم:

دو روش کلی داریم برای تغییر و یا اصلاح رفتار کودک روش اول باید روی هم زمانی دو اتفاق تمرکز داشت که اگر در خاطر داشته باشید مثال پرستار روپوش سفید و آمپول را زدیم و گفته شد که اگر این موقعیت چند بار تکرار شود رفتار کودک تقویت و اگه تکرار نشود رفتار کودک از بین میرود پس وقتی که کودک بدرفتاری را نشان میدهد باید دقت کنیم که بار اولی که این بدرفتاری را انجام داد چه چیزهای باعث به وجود اومدنش شده بودند.

تغییر رفتار کودک ( تکنیک های تشویق و تنبیه) – بخش نهم

در  روش دوم روی پیامدهای تشویقی و تنبیهی تمرکز داشتیم و گفتیم اگه کودک فحش بدهد و به او بخندند احتمال بیشتری  وجود دارد بازهم تکرارش کند امّا نکته ی مهمی که خیلی باید حواسمان به آن باشد این است که کودک توجه مارا می خواهد اگه بتواند توجه مثبت می گیرد ولی اگر ما به عنوان یک والد کارهای خوب  کودک را نادیده بگیریم کودک با بدرفتاری توجه منفی را می گیرد یعنی انقدر شیطنت می کند تا پدرش سرش را  از گوشی  بلند کند و حسابی او را دعوا کند .

به نفع هر دوی شماست که توجه مثبت به بچه بکنید که هم جلوی بدرفتاری کودک را بگیرید هم اینکه سلامت روان خودتان و کودکتان را  تضمین کنید اعصاب و روان خودتان هم آرام تر میشود.

 مورد بعدی که گفتیم این بود که رفتار کودک کپی گرفته شده از رفتار شماست نه حرف های شما. پس هرکاری که می خواهید کودک یاد بگیرد باید همراه کودک باشید تا ان رفتار را انجام بدهید همین طور هر دو والد باید با هم همانگ باشند وقتی که قانون میگزارید ان قانون به صورت شفاف باید بیان بشود و حتماً به کودک این قانون گفته بشود و سر تشویق ها و تنبیه هایش به توافق برسیم.

نویسنده: منا سمیعی سنجانی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *