یادگیری از طریق بازی

یادگیری از طریق بازی

یادگیری از طریق بازی

یادگیری فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن مفاهیمی رافرا می گیریم و این فرآیند شامل جمع آوری، طبقه بندی و تحلیلاطلاعات هر موضوع است. یادگیری، روش های مختلف دارد کهبرای شناخت روند یادگیری، بهتر است آن ها را بشناسیم وبرای کودک یادگیری را از راه بازی پیش ببریم، این روش ها عبارتنداز:

روش دیداری: مطالب بیشتر از طریق مطالعه، دیدن نمودارهاو اشکال در ذهن ثبت می شوند. توانايي هاي ادراک بيناييبراي يادگيري تحصيلي ضروري هستند. مهارت هاي خوب درتميز ديداري پيش بيني کننده ي نيرومندي براي پيشرفت خواندندر پايه اول تحصيلي است. کودکاني که مي توانند حروف واعداد را بخوانند، از اشکال هندسي کپي مي کنند و کلمات راجور نمايند، در پايه اول به خوبي مي توانند در خواندن پيشرفتکنند.بازی پیشنهادی برای تقویت دیداری يافتن اشکال درتصاوير است.از کودکان بخواهيد که همه اشيا يا طرح هايگرد، مربع و غيره را در تصاوير پيدا کند. والدین محترم شما با خلاقیت خود بازی های مختلفی را میتوانید با کودک خود انجام دهید.

روش شنیداری: اکثراً اطلاعات از طریق شنیدن به ذهن منتقلمی شوند. در مقوله یادگیری بحث حافظه و تقویت حافظهشنیداری از اهمیت خاصی برخوردار است و تاثیر زیادی برکیفیت یادگیری و به یاد ماندن مطالب دارد. حافظه شنیداری ازمولفه های مهم حافظه است که تقویت آن برای کودکان ضروریاست.بازی که در این قسمت پیشنهاد می کنیم این گونه است که: از صداهای ضبط شده استفاده کنید. صداهای حیوانات وعناصر طبیعت را ضبط و پخش کنید و از دانش آموزانبخواهید که آنها را تشخیص داده و نامش را بگویند.

روش شهودی: اطلاعات بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل روابطموجود بین موضوعات درسی آموخته می شوند. بچه هایشهودی از یادگیری چیزهای جدید لذت می برند و به همینخاطر برای اینکه چیزها برایشان جذاب باشد اغلب دوست دارندکه نقش های مختلف بازی را در طول بازی تغییر دهند و بهترکنند. بچه ها معمولاً مدت زیادی از زمان بازی را صرف گفتگودربارۀ این می کنند که چگونه بازی کنند و چه کسی چه نقشیرا در بازی به عهده بگیرد.به طور مثال ،بچه های شهودی بیشترتمایل دارند با کمک فکرشان ورزش کنند و مثلاً سعی کنند پیشبینی کنند که توپ در کجا خواهد بود، چون آنها بیشتر از نظرفیزیکی با فعالیت های ورزشی و بازی ها درگیر می شوند.

و……

نکته جالب این که، روش یادگیری حتی از قومیت، جنسیت، سنو نحوه ی تدریس اساتید نیز تأثیر می پذیرد، برای مثال افرادساکن در آمریکای شمالی و یا آسیای شرقی عموماً روشیادگیری دیداری دارند و در مقابل، عرب ها اغلب روش یادگیریشنیداری دارند.

نکته جالب دیگر این که یادگیری پسران عمدتاً به روش دیداری وتصادفی است ولی دختران بیشتر شنیداری است، به این دلیلاست که دختران بیشتر تمایل دارند مطالب درسی را از طریقشرکت در کلاس ها بیاموزند. اما توانایی بالقوه افراد براییادگیری متفاوت است. انسان ها در یک موقعیت یکسان،متفاوت یاد می گیرند که شاید مهمترین دلیل آن سبکهای متفاوتیادگیری آنان باشد، این سبک ها تعیین می کنند که دربرخوردبا یک موقعیت، فرد چه مدت، به چه چیز و به چه میزانی توجهکند.

.افراد همانگونه که تفاوتهای فردی زیادی دارند، شیوه هاییادگیری متنوعی نیز دارند. قدرت توانمندی وترجیحات آنها درروشی قرار دارد که آنها اطلاعات را جذب کرده و پردازش میکنند. برخی تمایل دارند تا بر حقایق، محاسبات ریاضی واطلاعات مستند تمرکز کنند، برخی دیگر به الگوهای ریاضی ونظریه ای علاقه دارند. برخی قویاً به اشکال دیداری اطلاعاتهمانند تصاویر، نمودارها و نقشه ها تمایل دارند. برخی به شکلکلامی و نوشتاری اطلاعات علاقه نشان می دهند. برخی نیز بهطور فعال و از طریق کنش با دیگران مطالب را یاد می گیرند .با توجه به این توضیحات والدین محترم با توجه به شناختی که نسب به کودک خود دارند باید در بازی ها خلاقیت به .کابرده و بازی های مناسبی استفاده کنند و راه یادگیری را برای کودک خود آسان کنند.

یادگیری از طریق بازی : نویسنده: نسیبه کمالی / روانشناس خانواده

، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *