بازي و اسباب بازي يراي كودك هشت ماهه

بازي و اسباب بازي يراي كودك هشت ماهه

بازي و اسباب بازي يراي كودك هشت ماهه

بعد از يادگيري اينكه چگونه اشياء را بردارد، كودك هشت ماهه تان ممكن است زمان زيادي را تنها براي دست به دست كردن اسباب بازيها يا چيدن چيزها دركنار هم صرف كند.

او همچنين ممكن است شروع كند به ارتباط دادن كلمات با اشياء و در اين زمان است كه مي توان براي كمك به يادگيري او از كتابها، بازيهاي و اسباب بازيهاي ساده اي كه كلمات و صداها را معرفي مي كنند، استفاده كرد.

كودك در اين سن چگونه بازي مي كند؟

       –   او مي تواند در هر دو جهت سينه خيز برود و بعضي مواقع در حالي كه در كنار يك شيء است، آنرا نگه دارد.

–        كم كم ارتباط دادن دو رفتار به يكديگر را شروع مي كند.

–         ياد مي گيرد كه اشياء بقاء دارند و مي فهمد كه  زمانيكه از جلوي چشمش دور  ميشوند ،لزوما غيب نمي شوند.

–        حوادث اخير  به خاطرش مي مانند.

–        مهارتهاي  او رشد كرده اند و مي تواند اشياء كوچك را بردارد.

–        او با دقت در حال كاوش در جهان اطرافش است.

–         شروع به ادا كردن صداها كرده و اين كار را با حروف صدادار آغاز مي كند.

 

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

بازي و اسباب بازي يراي كودك هشت ماهه

 1-وسايل بازي كه به ايستادن و سينه خيز رفتن كمك مي كنند

وسايلي كه كوك حين كار با آنها بايد بايستد يا با آنها راه برود آسان و سرگرم كننده بوده و بچه هاي كوچك را با بسياري از چيزهاي جالب براي انجام دادن مشغول مي كنند.

روشي كه شما و كودكتان با اين نوع اسباب بازي ها بازي مي كنيد، همراه با رشد مهارت هاي او تغيير كرده و كم كم پيشرفته تر  مي شوند.سعي كنيد جنبه هاي مختلف اسباب بازي، رنگها و شكلهاي مختلف آن را  به او نشان دهيد.

از اصطلاحات و كلمات توصيفي هر چه بيشتر در مكالمه با او استفاده كنيد؛ كودكان در اين سن از شنيدن لذت مي برند ضمن اينكه اين كار به آنها كمك مي كند كه توليد صدا كنند.

ماهيچه هاي در حال رشد كودك را با تشويق او به هل دادن اسباب بازي هاي غلتان يا سينه خيز رفتن به دنبال آن ها تمرين دهيد. آيا او مي تواند خود را بالا بكشد و در كنار اسباب بازي بايستد؟ زياد تشويقش كنيد و خواهيد ديد كه به تدريج موفق مي شود.

 2-اسباب بازي هاي خانه سازي و جورچين

به محض اينكه كودك بتواند اشياء را دست به دست كند، توانايي چيدن قسمت هاي مختلف يك اسباب بازي و خانه سازي نيز در او ايجاد مي شود و هر چه اين فرايندها پيچيده تر مي شوند توانائي هاي او هم افزايش پيدا مي كنند.

قبل از اين كار، به او كمك كنيد تا  روي يادگيري “خالي و پر “و “داخل و خارج ” خوب تمركز كند و آنها را ياد بگيرد. مثلا،در بازي هاي جور چين، همزمان با آن شكل و رنگ اشيائي كه با آنها كار مي كند را هم يادآوري كنيد مثلا بگوييد: “تو داري جعبه قرمزو ميذاري داخل. اين گرده”. عمدا شكل و رنگ را عنوان كنيد و بگوييد كه دارد داخل مي رود يا خارج. زماني كه تمام جعبه ها خارج شد، بگوييد خالي. زماني كه تمام آنها داخل است بگوييد پر.سپس ،زماني كه كودك براي درك اشكال آماده است، تمام شكلها به جز يك نوع (مثلا انواع گرد) را بيرون بگذاريد. به كودك اجازه بدهيد دايره را در سوراخ صحيح قرار دهد و اگر مشكل دارد، به سوراخ گرد اشاره كنيد و بگوييد، “اينو امتحان كن”. اگر متوجه نشد چه بايد بكند آن را رها كنيد و صبر كنيد تا كم كم در دفعات بعد خودش با آزمون و خطا راه درست را پيدا كند.وقتي كودك به اشكال گرد تسلط پيدا كرد، آن جعبه ها را كنار گذاشته و بگوييد، “حالا بيا اين جعبه هاي مربع رو امتحان كنيم” و زماني كه كودك توانست آن شكل را درك كند، هر دو فرم را با هم  امتحان كنيد. اين كار ممكن است در همان روز انجام شود يا روز بعد يا يك هفته بعد يا مدتها بعد. تمام اينها بستگي به ميزان آمادگي كودك در زمان بازي دارد.

هميشه او را تشويف كنيد و مطمئن باشيد كه بچه ها بيشتر از طريق آزمون وخطا و حل مساله مي توانند ياد بگيرند تا اينكه شما كاري را برايشان انجام دهيد.

بازي و اسباب بازي يراي كودك هشت ماهه

3-اسباب بازي هاي آهنگ دار

“اگه من اينو بچرخونم چي ميشه؟” بچه ها در اين سن دوست دارند كشف كنند كه چگونه مي توان چيزي را به كار انداخت. اسباب بازي هاي سرگرم كننده به آنها اين فرصت را مي دهد كه چيزها را تشخيص داده و با امتحان كردن ،فكر كردن را ياد بگيرند.

براي جلسه اول بازي كودك با اين اسباب بازي ها، آنها را بر روي حالت پخش موسيقي قرار دهيد و به او ياد دهيد كه چگونه دكمه ها را فشار دهد؛ نشان دهيد كه چگونه مي توان صفحات كتاب آهنگ را ورق زد و يا آن را نواخت. در اين سن شايد بهتر باشد كه بر روي عمل و عكس العمل به جاي الفبا و اعداد تمركز كنيد.

از آنجائي كه كودك در اين زمان در حال ساخت زبان دريافتي است، هر چه كلمات بيشتري مي شنود، با كلمات بيشتري آشنا شده و درك بيشتري از چيزها خواهد داشت. اين مهارت ها را با گفتن اسامي رنگها، شكلها و حيواناتي كه مي بينيد تقويت كنيد. “صداي بوقو مي شنوي؟”. “بذاريم بچه گربه پايين و بالا بره”. “فكر مي كني اين بچه گربه چي ميگه؟”

4-اسباب بازيهاي داراي صفحه مدرج، اهرم و دكمه

باعث انجام كاري شدن با يك اسباب بازي، مانند فشار دادن يك دكمه، به صدا در آوردن زنگ يا باز كردن در ، به ذهن كودك چيز جديدي مي دهد كه درباره آن فكر كند و فرصتي به او مي دهد كه  ابراز احساسات كند وبا ايجاد يك تغيير احساس غرور كند !

به او نشان دهيد كه چگونه مي توان با  قسمت هاي مختلف اسباب بازي ،كار ي كرد و بعد تشويقش كنيد كه همان كار را انجام دهد”من صفحه شماره گير و چرخوندم… حالا نوبت توست ” ” فكر مي كني دكمه رو فشار بديم صداي جيرجير در مياد؟” مكانيك ساده اسباب بازي توجه كودك را جلب خواهد كرد.

همچنين ،به او كمك كنيد تا با اشاره به هر كدام از رنگ ها، آنها را تشخيص داده و كم كم نام آنها را بگويد. با اشاره به اشياء هم رنگ در اطرافش اين يادگيري را تقويت كنيد: “نگاه كن پيرهن مامانم قرمزه”.

در اين مرحله خوب است كه آموزش مفاهيم اعداد  را هم  حين بازي اسباب بازي، با صحبت كردن درباره آنها شروع كنيد. اگر مثلايك موز و دو كلوچه داريد با دادن آنها به كودك، بلند بشماريد: يك، دو، سه.

در پايان ماه كودك شما براي تشخيص حروف، اعداد و اشكال آماده خواهد بود. مي توانيد با اشاره به اين ها در اسباب بازي و سپس با اشاره به موارد مشابه در اطرافتان  كمك كنيد اين مفهوم ها بهتر در ذهنش جا بيفتند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *