کتاب خواندن برای کودکان و اثرات آن

کتاب خواندن برای کودکان و اثرات آن

کتاب خواندن برای کودکان

هنگامی که با کودکان و برای کودکان کتاب می خوانیم چه نکاتی را رعایت کنیم؟

بازی با کلمات :با کلمات هم وزن بازی کنید : گرم و نرم / خانه و دانه/ سینا و مینا/ زری و پری / انار و خیار / خیابان و بیابان / سنگ و زنگ . مثلا به او بگویید حالا من می گم شانه تو یک کلمه پیدا کن که مثل اون باشه /لغات جدید را برایشان معنی کنید . نوعی بازی با کلمات تکرار کلماتی است که اشتباه می شوند ” کشتم شپش شپش کش شش پا را” یا ” دایی چاقه ، چایی داغه”
اسم فامیل :با کودکان خود بازی اسم فامیل بکنید و اوایل به آنها کمک کنید تا این بازی برای آنها خوشایند شود .کلماتی که با حروف مشترک شروع می شوند را با آنها بازی کنید مثلا ببین سارا اسم این هم مثل اسم تو با حرف سین شروع می شود .
محدود کردن وسایل الکترونی :با محدود کردن وسايل صوتی يا الکترونيکی مثل تلوزیون ،ويدئو، رايانه و …. البته به گونه ای که مثلا برای دیدن یک برنامه تلوزیونی ، خواندن یک کتاب ضروری است.می توان انگیزه بیشتری را در کودک ایجاد کرد .اختصاص زمان زیاد برای تماشای تلویزیون یا انجام بازی‌های رایانه‌ای، علاوه ‌بر این‌که فرصت مطالعه را از کودک می‌گیرد، باعث کاهش توانایی‌های ذهنی وی در انجام اموری می‌شود که نیازمند صرف توجه و دقت بالاست. همچنین استفاده‌ی بیش از حد از تلویزیون و کامپیوتر، تعادل لازم برای سلامت کودک را با خطر روبه‌رو می‌کند.

کتاب خواندن برای کودکان و اثرات آن

ایجاد انگیزه درونی با کتابهای مورد علاقه کودک: سعی کنيد انگيزه درونی را با تهيه کتابهايی که بيشتر مورد علاقه فرزندتان است ايجاد کنيد. بطور مثال کتابهايی که دارای تصاوير جذاب ويژه کودکان، و يا موزيکال می باشد، به ياد داشته باشيد انگيزه های درونی قوی تر از انگيزه های بيرونی، مثل جايزه دادن يا برقراری مسابقه و …. می باشد.
بردن کودک به کتابخانه: در راستای ايجاد انگيزه می توانيد فرزندتان را با خود به کتابخانه ببريد، مطمئنا” تنوع کتابها و محيط مناسب کتابخانه در او کشش درونی ايجاد ميکند و چه بسا کودک تقاضای عضو شدن در کتابخانه را به شما پيشنهاد خواهد کرد. اگر کودک علاقه دارد که بازی های خود با دوستان و يا مثلا” پيدا کردن پرنده ای را در پارک برای شما بازگو کند، او را تشويق کنيد و گفته های او را عينا” يادداشت نماييد، با اين روش، او در می يابد که چگونه کلمات درشکل گيری يک داستان مورد استفاده قرار می گيرند .
ساختن کتاب: می توانيد به همراه فرزندتان کتابی درست کنيد، به اين صورت که عکس های مورد علاقه او، تصاوير جالب، مجله ها، گل ها و حيواناتی که از تکه های پارچه بريده ايد و آدمک های کاغذی بچسبانيد در اين صورت علاقه او به کتاب، دو چندان خواهد شد.

گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *