راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش نهم

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش نهم

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش نهم

کودکان مضطرب در باره ی همه چیز و به میزان زیادی نگران هستند مثلا همیشه انتظار دارند اتفاق بدی می افتد. از اطلاعات خیلی جزیی و بی ربط کلی نتیجه گیری منفی می کنند. نمی خوابند چون فکر می کنند اگر بخوابند ممکن است یک اتفاق خیلی بد بیفتد، پیش گویی های فاجعه بار می کنند، خودشان را بی ارزش، ناقص، زشت،‌ دوست نداشتنی می دانند، درواقع هر چیز کوچکی که در محیط پیش می آید موقعیتی که در آن قرار می گیرند را اغراق می کنند، بزرگ نمایی می کنند و به صورت منفی از ان برداشت می کنند. اگر شما خودتان فرد منفی گرایی باشید یا همسرتان فرد منفی گرایی باشد احتمال این موضوع در کودک شما زیاد است یا اگر خودتان فردی باشید که اضطراب فراگیر داشته باشید و در مورد هر چیزی نگرانی بیش از حدی داشته باشید باز کودک ممکن است این را هم از شما به ارث برده باشد، هم یاد گرفته باشد.

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش نهم

اضطراب در عملکرد روزانه ی کودک هم گفته شد که اثر می گذارد، عملکرد روزانه کودک را تقریبا مخدل می کند یا کمتر از حد بقیه ی همسالانشان آنها می توانند کارهای مختلف را انجام دهند برای بیدار شدن، آماده شدن هر روز صبح دردسر دارند، مهارت های اجتماعی شان تقویت نمی شود زیرا از هر موقعیتی فرار می کنند پس بیشتر از سایر کودکان با بقیه ی آدم ها به ويژه اعضای خانواده که بیشترین تعامل را دارند به چالش می خورند. برای انجام هر کار معمولی روزانه هم باید مدام به کودک یادآوری شود و در آخر هم با گریه آن کار را انجام می دهند کش مکش زیادی برای انجام هرکاری مثل نوشتن تکلیف، ورزش کردن، بیرون رفتن یا هر کار دیگری به راه می اندازند وقت زیادی را برای یک کار ساده باید بزارند و در موارد خیلی نادری فعالیت های پرخطری انجام می دهند مثل مصرف مواد و الکل که به حال خود بتوانند غلبه کنند البته این مورد بیشتر در نوجوانان دیده می شود.

نویسنده: منا سمیعی سنجانی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *