راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش دهم

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش دهم

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش دهم

حالا که تقریبا می دانید اضطراب چیست و با کودک چه کار می کند چه در زمینه ی فکری و چه در زمینه ی هیجانی و رفتاری و غیره. قدم بعدی پیدا کردن علت اضطراب است اینجا هست که باز نقش رابطه ی خوب خودتان با کودک خودش را نشان می دهد. خیلی مهم است که کودکتان با شما راحت باشد و بتواند با شما حرف بزند و شما شنونده ی خوبی برای کودک باشید اول به اتفاق هایی که این اواخر افتاده است توجه کنید ببینید می توانید حدس بزنید مشکل کودکتان از کجا شروع شده است. مثلا تولد نوزاد کوچک تر، رفتن به مهد جدید، جا به جا شدن خانه و دور شدن از خانه ی مادر بزرگ، نداشتن دوستی در مهد کودک ترس از مربی،‌معلم یا کودک قلدری که در مهد یا مدرسه هست. .

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش دهم

باید سعی کنید با کودکتان در مورد آن موضوع جوری حرف بزنید که کودک خیلی راحت با شما صحبت کند نباید حس فشار که مجبور است حرف بزند به کودک دهید کنار کودک بشینید و باهاش حرف بزنید، دست از هر کاری بردارید در زمان صحبت کردن، تماشای تلویزیون، آشپزی کردن، خرید کردن، تلفنی حرف زدن، روزنامه خواندن، همه ی کارها تعطیل می شود تا زمانی که حرف زدن با کودکتان تمام می شود. زمانی که حرف می زنید مستقیم به کودک نگاه کنید که متوجه بشود که تمام حواس شما به آن هست اگر من من می کند و کند حرف می زند، می ترسه، کلافه اش نکنید با نگاهتان به کودک نفهمانید که اه بدو دیگه چقدر لفتش می دی. بعضی جاها برای اینکه کودک متوجه شود شما کاملا حواستان هست و دارید گوش می دهید بگویید اوهوم، خب بعدش، یا جمله را به شکل دیگر برای کودک بیان کنید یعنی کودک دارد درباره ی یک کودک قلدر در مهد حرف می زند که بقیه را اذیت می کند به او بگویید یعنی توی مهد اون همه ی بچه هارو می ترسونه؟ تحقیر، تمسخر، تنبیه، کوچک کردن مشکل کودک و نصیحت کردن مطلقا ممنوع است.

نویسنده: منا سمیعی سنجانی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *