رشد مهارتهای حرکتی

رشد مهارتهای حرکتی

زمان واکنش و ارتباط آن با رشد مهارتهای حرکتی

یکی از عوامل مهم در مهارتهای حرکتی، زمان واکنش است که تا حدودی به رسش مغز بستگی دارد. یکی از مطالعات زمان واکنش که بر روی کودکان 5 تا 14 ساله انجام شد، نشان داد که سرعت کودکان پرسالتر تقریبا دوبرابر کودکان خردسالتربود. در مطالعه ی دیگر، هیچیک از کودکان 7،9 یا 11 ساله، در فشار دادن تکمه در پاسخ به نور چشمک زن ماهرانه تر از هیچیک از بزرگسالان حتی اگر 75 ساله بودند،عمل نکردند. برای 7 ساله ها زمان لازم برای واکنش به نور چشمک زن دوبرابر یک بزرگسال ها بود.
سرعت واکنش 9 ساله ها بهتر از 7 ساله ها و 11 ساله ها بهتر از 9 ساله ها بود. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که کودکان پرسالتر در ورزش هایی که مستلزم واکنش سریع است بر کودکان خردسالتر مزیتی انکار ناپذیر دارند. و بزرگسالان از کودکان پرسالتر نیز بهترند. این یکی از دلایلی است که توجه می کند چرا کودکان در گرفتن توپ در بازی بیس بال تا این اندازه برای کودکان مشکل دارند. طی زمانی که آنها برای صرف باز کردن بازوها، دست ها، یا دستکش های بیس بال می کنند یا توپ از دستشان در می رود و یا به سویی دیگر منحرف می شود ، علاوه بر این، پرتاب کردن یا ضربه زدن موثر به توپ نیز مستلزمهم برآورد مسافت ،هماهنگی چشمی دستی، و زمان واکنش کوتاه،؛ یعنی تمام مهارتهایی است که کودکان دبستانی خرد سال ممکن است فاقد آن باشند. بسیاری از ورزش های بزرگسالان ممکن است ورزش ایده ال برای کودکان نباشد.
بازی های پر جست و خیز، مخصوصا پس از مدتی نشستن، بخشی از فعالیت های حرکتی کودکان پیش دبستانی را تشکیل می دهد،این بازی ها مفری برای تخلیه انرژی اضافی، لذت بردن از تماس های اجتماعی، و خوش گذراندن است وهمه کودکان به دوره های تکرار شونده فعالیت فیزیکی نیاز دارند.بازی های پر جست و خیز با پرخاشگری متفاوت است،ولی گاهی، خصوصا در میان کودکانی که در محیط خانوادگی خود به بازی های خشن مبادرت می ورزند ،از کنترل خارج می شود .

گردآورنده: سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *