راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش شانزدهم

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش شانزدهم

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش شانزدهم

غیر از ریلکسیش یک مهارت دیگر هم مورد نیاز کودک است که آن مهارت حل مسئله است. تصور کنید برای یک امتحان خاص خیلی اضطراب دارید کتاب را که دست می گیرید یا یاد امتحان که می افتید قلبتان می خواهد از سینه بیرون بزند نفستان بند می آید یا سخت نفس می کشید، کف دست ها و پاهای شما عرق سرد می کند، ی عالم فکر به سمت شما هجوم می آورد که وای اگر خراب بکنید این امتحان را چه ها که نمی شود این علائم را که می شناسید همه نشانه ی اضطراب است در این شرایط هم نیاز دارید آرام باشید هم برای امتحان برنامه ریزی کنید و درس بخوانید می بینید ما بزرگ ترها هم از همین تکنیک ها استفاده می کنیم پس حتما برای آموزش حل مسئله برای کودکتان اقدام کنید اما کاری که شما می توانید بکنید شامل این موارد است. حواستان باشد این مال زمانی است که شما بتوانید با ریلکسیشن کودک خود را آرام تر کنید.

راه کارهای شناخت و کمک به کودک مضطرب – بخش شانزدهم

حل مسئله به تنهایی حال کودکان کم سن را خوب نمی کند. با کودک حرف بزنید. موضوعی که باعث اضطراب کودک شده است را پیدا کنید از کودک بپرسید فکر می کند چه کاری می تواند برای حل آن کرد؟ خلاقیت داشته باشید همیشه بازی کردن کودکان را هم خلاق تر می کند هم آرام تر. مثلا به پسر بچه یا دختر بچه ی خیالبافتان بگویید اگر تو یک قدرت جادویی داشتی با این مسئله چطوری روبرو می شدی؟ چیکار می کردی و از دل حرف های کودک راه های مختلف حتی بدرد نخور و بی ربط را در یک کاغذ یادداشت کنید به این تکنیک بارش ذهنی می گویند که به کودک کمک می کند ایده های بیشتری به ذهنش بیاید نهایتا روی یکی یکی راه حل های کودکتان حرف بزنید، جنبه های خوب و بد راه حل هایتان را با هم بررسی کنید و در آخر یک راه حل خوب را انتخاب کنید سعی کنید لقمه ی آماده به کودکتان ندهید با راهنمایی و کمک کردن های کوچک کودک را به سمت راه حل های بهتر سوق دهید با این کار کودک اعتماد بیشتری به خودش پیدا می کند.

نویسنده: منا سمیعی سنجانی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *